Pentru că ne dorim ca toate informațiile pe care le transmitem clienților și colaboratorilor noștri să fie de o transparență de invidiat, de această dată venim cu informații privind legislația care ne spune cum să calculăm timpii de condus și repaus (astfel încât să fie cât mai clar de ce răspunsul nostru va fi „putem livra din punctul A în punctul B în X zile și nu mai repede” sau poate chiar să îți poți seta singur așteptările reale) și să ne desfășurăm activitatea în siguranță.
Legislația în vigoare (Regulamentul 561 din 2006) prevede clar ce timpi de conducere și ce pauze trebuie acordate șoferului, pentru a se putea odihni și pentru a putea șofa în siguranță, iar cea mai simplă modalitate de verificare de către autorități este prin intermediul tahografului.
Ce este tahograful?
Odată cu noile reglementari, pentru a fi mai ușor controlată respectarea unui program, anumite mașini destinate transportului de marfă sunt dotate cu tahograf, iar în newsletter-ul anterior vă specificam care sunt modelele care necesită un astfel de aparat. Pentru o reîmprospătare a memoriei, sunt echipate atât mașinile de peste 7.5 tone, cât și cele utilitare, ușoare, de peste 2.5 tone.
Acesta scrie în mod automat mai multe date despre timpul de lucru al fiecărui șofer, despre cursa efectuată, despre pauzele luate etc. Deși există mai multe tipuri (analogic, electronic), la prima înmatriculare, mașinile trebuie să fie dotate cu tahograf digital, mult mai performant decât alte modele și care funcționează pe bază de card tahograf, emis de Autoritatea Rutieră Română (ARR).
Care este programul zilnic?
Este important să cunoști câte ore are voie un șofer profesionist să lucreze într-o zi și aici lucrurile sunt cum nu se poate mai simple: conducere fără întrerupere – 4 ore și 30 de minute, după care trebuie să aibă o pauză de 45 de minute. În 15 de ore, șoferul poate să conducă 9 ore (deci, două sesiuni de câte 4h30’, cu o pauză de 45’ între ele).
Există, desigur, excepții care pot prelungi timpul de condus la maximum 10 ore pe zi:
• pentru garantarea siguranţei mărfurilor transportate;
• dacă șoferul mai are puțin până ajunge la destinație sau la domiciliu.
Acest lucru se poate aplica doar de două ori pe săptămână, reglându-se astfel timpul general.
Aceste excepții trebuie trecute pe foaia de înregistrare sau pe diagrama tahografului, menționând motivul depășirii, până cel târziu la locul (sau momentul) de oprire al vehiculului.
Depăşirea timpilor de conducere nu poate influenţa şi scurta pauzele de odihnă zilnică sau săptămânală.
Care este programul săptămânal?
Pe durata unei săptămâni, timpii de conducere cumulați nu pot fi mai mari de 56 de ore, la finalul cărora, șoferul are perioadă de repaus.
Astfel, avem o mică marjă în care putem jongla cu numărul de ore de condus zilnice, fără să depașim însă cele maximum 10 ore menționate mai sus, cumulând un total săptămânal de 56 de ore. De asemenea, pentru două săptămâni consecutive, șoferul poate avea maximum 90 de ore de condus.
Care este perioada de odihnă?
Dacă stabilim că este nevoie de o perioadă mai lunga de conducere, putem opta pentru echipaj, dublând astfel perioada de condus. Când avem doi șoferi, aceștia pot conduce cu rândul câte 4 ore și 30 de minute, fiecare având astfel pauze mai lungi de odihnă. După 18 ore de condus (în 2 șoferi), este necesară o pauză de 9 ore pentru odihnă cu vehiculul în staționare.
Perioada de odihnă zilnică fraționată
Perioada zilnică de odihna poate fi petrecută în vehicul cu condiția ca acesta să fie în staționare și echipat cu o cabină de dormit. Se poate lua în două intervale separate, dar cu respectarea următoarelor condiții:
– primul interval trebuie să aibă minim 3 ore neîntrerupte;
– al doilea interval trebuie să aibă minim 9 ore neîntrerupte.
Perioada de odihnă săptămânală
În fiecare săptămână conducatorul auto trebuie să se odihnească în total minimum 45 ore.
O perioadă de odihnă săptămânală începe până la sfârșitul a 6 perioade de conducere (24 h) de la începerea muncii după o perioadă de repaus anterioară.
Alte informații
După un repaus săptămânal se poate începe un nou program și este foarte important să nu se depaseasca timpul de condus săptămânal, sau pe două săptămâni. Pentru clarificare, săptămâna începe luni, ora 00:00 și se încheie duminică, ora 23:59 UTC. În cazul în care timpul de conducere pe săptămâna anterioară (56 de ore) sau două săptămâni consecutive (90 de ore) au fost efectuate în totalitate, atunci trebuie respectată ora 00:00 UTC, resetarea săptămânii făcându-se în ora UTC.
Este foarte important să respectăm prevederile legale privind timpul de condus și cel de repaus atât de pe teritoriul țării noastre, cât și ale fiecărei țări prin care șoferii noștri vor trece pentru a-ți asigura un transport fără incidente sau amenzi, care pot cauza întârzieri.
Pentru orice nelămuriri, își stăm la dispoziție!