Salut, explorator de seamă în lumea transporturilor!
În mijlocul labirintului de reglementări și birocrație care reprezintă industria transportului rutier, ești pregătit să deții harta care te va conduce direct la Comoara cunoașterii despre Pachetul de Mobilitate 1? Bine ai venit la bord!
Ce este Pachetul de Mobilitate?
MP este un set de măsuri legislative adoptate în 2022 de Uniunea Europeană care vizează creșterea concurenței corecte în transporturi, îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor și reducerea emisiilor de carbon. Acest pachet conține seturi de măsuri referitoare la accesul la piața de transport, normele de detașare a șoferilor și timpul de conducere și de odihnă.
Practic, pachetul de Mobilitate 1 e un fel de vechi pergament plin de enigme și coduri, adică un set de reguli menit să aducă schimbări semnificative în lumea transportului rutier. Scopul acestor reguli este de a asigura un transport rutier mai sigur, mai eficient și mai responsabil din punct de vedere social. Da, sună cam ca descrierea unui supererou, nu-i așa? Iar dacă te întrebi de ce ar trebui să te intereseze acest supererou, ei bine, este pentru că am văzut noi prin filme că și supereroii pot face mici sau mari daune.
Cum afectează MP companiile de transport din Europa de Est?
Două dintre cele mai notabile schimbări introduse de MP care afectează companiile de transport din Europa de Est sunt obligația de a aduce șoferii acasă la fiecare 8 săptămâni și interdicția ca șoferii să-și petreacă pauzele săptămânale în camioane.
- Revenirea regulată a șoferului la bază: Potrivit Art. 8 (8a) din Regulamentul 561/2006, scopul acestei reguli este de a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor și de a lupta împotriva condusului de tip nomad. Companiile de transport sunt acum obligate să organizeze munca astfel încât șoferii să se poată întoarce acasă cel puțin o dată la fiecare 4 săptămâni (sau 3 săptămâni în cazul a două pauze consecutive reduse). Aceasta înseamnă că, fie că șoferul alege să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului sau la locul său de reședință, companiile de transport vor avea acum costuri adiționale cu transportul acestora acasă.
- Interzicerea odihnei săptămânale în cabina camionului: Conform Art. 8 (8) din Regulamentul 561/2006, șoferii nu mai au voie să își petreacă repausul săptămânal regulat în cabina camionului. Acest lucru înseamnă că acum companiile de transport sunt obligate să suporte costurile cazării pentru șoferi pe perioada pauzelor lor săptămânale.
Ce sunt noile reguli de detașare – Pachet de Mobilitate?
Sub noua reglementare a MP, există modificări semnificative în ceea ce privește normele de detașare. Orice operațiune de transport internațional într-o țară străină va fi considerată o detașare și șoferii vor avea dreptul la salariul minim al țării pe teritoriul căreia lucrează. Excepția de la această regulă este transportul bilateral, care nu va fi considerat detașare. Acest lucru poate avea un impact semnificativ asupra costurilor de muncă pentru companiile de transport din Europa de Est care operează în țările cu salarii mai mari.
Concluzie
Acestea sunt doar câteva dintre schimbările pe care Pachetul de Mobilitate le aduce în industria de transport, iar la acest moment este important să înțelegem aceste modificări și să ne adaptăm în consecință. În plus, este important să ținem cont că aceste schimbări urmăresc protejarea șoferilor și menținerea unui mediu de lucru corect și competitiv în industria de transport.
Desigur, aceste reguli sunt în plin proces de contestare, țările care se opun considerând că noile reguli sunt abuzive, discriminatorii și ilegale și se cere revizuirea sau ștergerea specificațiilor în discuție.
Un avocat bulgar a argumentat că Pachetul de Mobilitate nu oferă reguli corecte, ci mai degrabă ascunde interesele economice ale statelor UE din centrul Europei, pentru a slăbi puterea țăilor de la “periferia” UE. Un alt exemplu vine din Lituania, care a criticat reglementările privind perioadele de odihnă ca find nerealiste, din cauza infrastructurii slab dezvoltate.
Dar iată și cum se trece la implementarea acestui Pachet de Mobilitate 1, cu un exemplu:
De la finalul lunii martie, Olanda a introdus noi amenzi pentru transportul rutier, legate de timpii de condus și de odihnă, precum și operarea incorectă sau manipularea tahografului digital. O noutate este amenda pentru neintroducerea codului țării în tahograf după trecerea graniței: 200 de euro pentru șofer.
Dacă nu se compensează perioada de repaus săptâmânal redus, compania de transport va primi mai multe niveluri de amendă: dacă perioada compensată este mai mică cu până la 3 ore, amenda este de 100 de euro. Peste 9 ore amenda crește la 550 de euro, iar fiecare oră suplimentară este taxată cu 100 de euro, până la un maxim posibil de 1.300 de euro. Aceeași amendă se aplică și pentru lipsa de compensare a două perioade de repaus sâptâmânal reduse consecutive în traficul internațional.
Dacă o companie nu fi permite soferului să revină acasã la fiecare 4 săptămâni, ea va fi amendată cu 1.300 de euro.
Dacă timpul săptămânal de condus este mai mare de 70 de ore, compania va plăti o amendă de la 1.350 de euro și până la un maximum de 2.000 de euro (100 de euro pentru fiecare oră suplimentară).
În cazul unei recidive la un al doilea control, amenda crește cu 100%. Dacă aceeași încălcare este găsită și la un al treilea control, amenda crește cu 200%.
Avocații Parlamentului European și ai Consiliului UE, sustinuți de reprezentanți ai altor țări UE precum Suedia, Germania, Franța și Italia, au apărat Pachetul de Mobilitate și au respins acuzațiile, iar noi acum nu putem decât să așteptăm o decizie, dar până atunci… ne conformăm.
Din păcate, procesul de contestare acesta este unul de durată, fiind nevoie de aproximativ 10 luni pentru luarea unei dicizii finale.
Vom monitoriza cu atenție modul în care aceste schimbări vor fi implementate și vom continua să vă ținem la curent cu ultimele noutăți în acest domeniu.
Între timp, noi suntem aici dacă te putem ajuta cu mai multe informații, dacă este ceva neclar sau dacă ai sugestii pentru viitoare subiecte pe care să le abordăm.
#TogetherWeROCK !